جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۰
کد خبر: ۶۹۷۵۷
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۲

هشدار وزیر نیرو درباره جیره بندی آب

وزیر نیرو با هشدار به مشترکان پرمصرف آب در کشور به ویژه تهران، گفت: میزان پیش بینی ذخایر آبی کشور تقلیل یافته است و امروز ما برای دو سال ذخیره آب در پشت سدها نداریم.
به گزارش شهر، حمید چیت چیان وزیر نیرو امروز در یک نشست خبری با اشاره به این که هم اکنون 18 میلیون مشترک آب در کشور داریم، گفت: با وجود این که در سال آبی 91-92 میزان بارش در کشور تقریباً در حد نرمال بود اما با این وجود میزان روان آبها حدود 45 درصد کاهش داشته و به همین دلیل میزان پیش بینی ذخایر آبی کشور تقلیل یافت و امروز ما برای دو سال ذخیره آب در پشت سدها نداریم.

وزیر نیرو اظهار داشت: هم اکنون مطالعات بازنگری در احداث سدهای جدید در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته و با توجه به تغییرات اقلیم و میزان تغییرات الگوی بارش و همچنین افزایش برداشته های غیرمجاز در سرشاخه های رودخانه در کنار استفاده بی رویه از منابع زیرزمینی؛ ساخت سدهای جدید در دستور بازنگری وزارت نیرو قرار گرفته است.

چیت چیان ادامه داد: ممکن است برخی سدها فاقد توجیه فنی لازم برای ساخت باشند و برخی نیز دچار تغییر طراحی شوند. در سد بختیاری نیز که هزینه های بسیار بالایی دارد دوباره موضوع توجیه فنی و اقتصادی آن مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و در این رابطه تا کنون دو جلسه فنی برگزار کردیم و به زودی در این باره نیز به یک تصمیم جدید خواهیم رسید.

وی در خصوص انتقال آب خزر به مرکز کشور خاطرنشان کرد: موضوع شیرین سازی 200 میلیون متر مکعب آب دریای خزر برای انتقال به شهرهایی مانند سمنان در مرکز کشور در حال حاضر در مرحله مطالعاتی قرار دارد و اخیراً رئیس سازمان محیط زیست نیز مکاتبه هایی در این زمینه با وزارت نیرو داشته و ابعاد زیست محیطی اجرای این پروژه را مطرح کرد.

نظر شما